Tegen de natuur kan je niets beginnen... - Reisverslag uit Cusco, Peru van Mijke Kanneworff - WaarBenJij.nu Tegen de natuur kan je niets beginnen... - Reisverslag uit Cusco, Peru van Mijke Kanneworff - WaarBenJij.nu

Tegen de natuur kan je niets beginnen...

Door: mijkan

Blijf op de hoogte en volg Mijke

31 Januari 2011 | Peru, Cusco


Vandaag (27-1) was een leuke dag op het werk. Er kwamen ook 2 kindjes in de clinic, eentje moest een prik krijgen en bij het andere meisje heb ik 2 hechtingen verwijderd uit haar voetje. Ik vind het leuk dat de patienten mij willen om te prikken omdat ik ' manos suaves' heb :) Het doet veelal geen pijn als ik prik. Ik ben helemaal gewend aan het 'steriel' werken hier ik doe gewoon mee. Ik doe in iedergeval wel altijd handschoenen aan bij het bereiden van antibiotica! We hebben ook bergen gaasjes gevouwen, de hele trommel is nu vol, want het was verder erg rustig vandaag. Ik heb nog een jongen verpleegd die van zn fiets gevallen was en waardoor zn dijbeen een stuk open lag.
Het leukste vandaag was dat er een stel binnen kwam voor een injectie tegen gele koorts, het meisje athans, de jongen was Peruviaans. Ze praatte Engels met elkaar. Ik vroeg waar ze vandaan kwam, 1x raden; NEDERLAND, Amsterdam!!! Najaaaaaah. Erg leuk allemaal, ik gaf haar het vaccin en we praatte nog even. We hebben nummers uitgewisseld. Gezellig!

Ondertussen ben ik (helaas) van lokatie veranderd. Oorspronkelijk zou ik 1 week in een gastgezin blijven + 4 weken in Amauta (talenschool) maar het beviel zo goed in het gezin dat ik gelijk die eerste maandag vroeg of ik langer kon blijven. Normaal moet je een fee betalen maar omdat ik het toen voor woensdag 12 uur liet weten met gegronde reden: in de talenschool wordt veel Engels gesproken en in mijn gezin leer ik beter Spaans, hoefde dat gelukkig niet. Ik mocht 2 weken langer blijven. Nu moet ik helaas toch verhuizen, want ik ga niet voor 1 week nog 38 dollar betalen! (= 106 soles). De laatste week komt Sandor en zijn we eindelijk samen, in Amauta, want hij gaat een week Spaanse les volgen. Er zijn 2 persoons kamers en het komt toevallig uit dat ik bij Sophie (NL) in kan trekken en de dag voordat Sandor komt gaat zij weer weg. Dat wordt gezellig Grey's Anatomy kijken op mijn laptop :) Ik ga Nancy wel missen, het was erg fijn en gezellig. Altijd lekker eten op tafel en goede gesprekken samen.

En dan nu Machu Picchu. (31-1)
Om 7 uur verzamelen op plaza de armas. Busje met ons 10 + nog 4 studenten uit Chili. Prima.
Er was alleen een 'klein' probleempje. Er had die nacht op de route een aardbeving/lawine plaats gevonden waardoor de weg volledig geblokkeerd was. Het was niet bekend hoe lang het zou gaan duren. Opties??? Wachten in Cusco op beter bericht-met de trein naar Aquas calientes voor $35 extra of toch 5 uur rijden om te kijken of het dan opgelost is. Waren we maar met de trein gegaan!) De route was omhoog door de bergen slinger de slanger en over het hoogste punt aan de andere kant slinger de slanger naar beneden. op naar st Theresa waar we lunch zouden hebben... We hadden een nogal jonge driver die volgens mij in zijn vorige leven of nu een baan als- formule 1 koereur ambieerde. Beetje last van mn maag. Om 12.45 kwamen we op het punt waar inderdaad bleek dat je er niet langs kon. Giga file! zie foto's. Er stonden bussen, touringcars, auto's etc allemaal te wachten tot ze er door konden. Sommige al vanaf gister middag die hadden dus al de hele nacht door gebracht. Onze gids ging naar voren om informatie te winnen, Elena en ik liepen mee. Eindelijk ff die bus uit! helaas lag mn regenjas nog op de bank want, natuurlijk, begon het te druppen. Eenmaal langs de rij auto's hoorde we van politie agenten vooraan, dat het zo'n 2 uur ging duren voordat de weg weer vrijgegeven zou worden. okee, 'goed nieuws'. Maar het zijn 2 peruviaanse uren dus ik dacht dat wordt op zn vroegst 17 uur ofzo.( en ik moet plassen!! waar??!!) Viel allemaal mee, na twee uur wachten kwamen de eerste auto's naar boven. Toen mochten wij. Jeeeh. gelukkig. maar niet te vroeg juigen want het zou zomaar kunnen dat door de regen nog een lawine ontstaat. Opnieuw file. Inmiddels half 4. Lunch gaan we niet halen, iedereen had voldoende snacks mee, koekjes etc, dus voorlopig geen honger. Alleen was deze lawine vers ontstaan en ookal waren ze bezig de weg te ruimen, onze gids vond het niet verantwoord om door te rijden want a) wie weet wat er nog gaan komen, willen niet vast zitten en de nacht door moeten brengen in de auto en b) als wij daarover heen rijden bestaat de kans dat de weg misschien verder instort met ons busje en al? Nee dank je. Iedereen was voor om helaas weer slinger de slanger, terug te keren naar Ollantatambo om daar de trein te pakken naar Aqua Callientes. Daar was ons hostel gereserveerd. Om 17.15 kwamen we aan en de trein van 18:30 was vol geboekt. Helaas 9.5 uur voor niets in de bus gezeten! Enige optie trein van 22.30 uur dan zouden we 6 uur moeten wachten en rond 1:30 aankomen. Niemand wilde terug naar Cusco dus we zijn een restaurant in gegaan, ik kreeg van de gids voor iedereen 10 soles per pesoon om te eten. Hij vertrok alvast met een lokaal treintje en zou ons daar op wachten vanavond.

In het restaurant werd gezellig gekletst, haren gevlochten met de Chileense meisjes , zie foto. En toen de trein in, geweldig!! Perurail. Kregen zelfs een snack en wat drinken aan geboden. Om 1.30 kwamen we aan in Aquas Callientes. Regen. In ons hostel kregen we de kamers toegewezen, ik had een triple met Elena en Christina (dui). Er was een briefing van de gids en om 2 uur konden we gaan slapen. Om 4 uur ging de wekker want we moesten om 4.30 in de rij staan bij de bussen naar Machu Piccu. Eerst moest het bus ticket gekocht worden a 8 $. Ik ging in de rij staan voor 11 kaarten voor degene die in dollars wilden betalen en Sebastian voor 3 kaarten in soles. Pas om 5 uur ging dat loket open, en het was nog steeds donker en ik dacht echt WAT DOE IK HIER?. We kregen een plastic tasje met een broodje een pakje sap en oreokoekjes wat in de bus als ontbijt fungeerde. Om half 7 waren we boven bij de ingang van Machu Picchu. Helaas omringd doorwolken. Er waren 2 opties om Wayna Piccu te beklimmen, tussen 7-8 of tussen 9-10. Dat is een bergtop die over Machu Piccu uitkijkt. Ongeveer 50 min klimmen, super stijl omhoog maar wel ontzettend gaaf. Uitzicht: wit! Geen idee waar MP ligt hihi. Ik koop wel een poster. Boven waren ook INKA ruines. zie foto's. Terug naar beneden was nog niet zo makkelijk, hele stijle INKA trapjes. Goed opletten want het was glad! De gids niet mee gegaan want hij moest naar beneden met onze paspoorten omdat er problemen waren met de terug reis. Omdat de weg nog steeds afgesloten was en niemand wilde riskeren vast te zitten moesten we weer bijbetalen om met de trein terug te komen in Ollantatambo waar een busje ons zou oppikken om naar Cusco te rijden. Optie 1 was de trein van 18:30 voor $60 dollar!!! shit. De tweede optie was stuk goedkoper maar wel laat, 33 dollar 22:30 uur de trein. dan zouden we waarschijnlijk om half 2 of 2 uur in Cusco zijn maargoed, voor 27$ verschil was dat niet moeilijk. We konden namelijk voor 10 soles (eigelijk 1 soles want we kregen 9 soles terug van de gemiste lunch van zaterdag) ons hostel weer in en van de douche gebruik maken. HEEL FIJN! Iedereen was moe vies en doorweekt. Ook niet minder belangrijk we hadden een BED. Want om 13 uur waren we terug in Aquas Callientes en dat was bijna 10 uur wachten op de trein. Wat kun je opknappen van een douche en een warme maaltijd zeg. Ik had een 5 pers kamer met Sophie, Breno, Joanne en ik. Volgens mij hebben we nog wel vier uur geslapen daar.

Treinreis terug was gezellig, hele trein sliep behalve Dennis, Sophie en ik. Wij speelde 100 potjes chinees pokeren en werden keihard verslagen door Dennis. Uiteindelijk waren we om 2.38 weer in Cusco en om 3:30 lagen we in bed! Allemaal verkouden, moe en blij weer terug te zijn.
Nu heb ik nog 6 dagen om beter te worden ;) dat moet wel lukken, vandaag rustig aan, vanavond een massage denk ik? En hoe was jullie weekeind?!!!!


  • 01 Februari 2011 - 00:09

    Judith:

    Hey Mijke
    leuke verhaal met leuke foto's, ik kan echt zo goed jou voorstellen in peru je omschrijft het echt heel goed op z'n Mijkes :D
    Mijn weekend was een stuk minder intressant, gewerkt, nog steeds/weer NORO :C zucht
    Ik weet niet of het nieuws een beetje volgt maar ik had een week vakantie geboekt naar Egypte maar daar is nu een soort revolutie uitgebroken dus die reis is geannuleerd en nu hebben we omgeboekt naar Gran Canaria :D ook leuk hihi
    Vandaag avondienst gehad morgen de nacht in voor 3 nachten en dan heb ik er een reeks van 7 op zitten.
    Heel veel plezier + beterschap en veel plezier met Sandor( ga/kan je dan ook nog bloggen?)
    xx uit Nederland

  • 01 Februari 2011 - 09:46

    Papa Anton:

    Lieve Mijke, wat kan je toch leuk schrijven. Dat talent moet je verder ontwikkelen. Stoer verhaal, zo in de file in de Andes, het lijkt wel aardrijkskunde. Wij gaan Sandor uitzwaaien a.s. zaterdag en rijden dan door naar Sarah's verjaardag.
    Je hoort van ons!

  • 01 Februari 2011 - 15:52

    Sarah:

    Hmm, misschien heb je jezelf wel in de nesten geholpen door de titel van je verslag... "tegen de natuur kun je niet op" - en prompt werd je ziek :-S
    Maar het was weer een geweldig verhaal om te lezen! Met dito foto's (hoe kan het nou dat er in zo'n file meteen ook iemand een kraampje aan de weg opent!? hahaha). Ga je nu met Sandor nog een nieuwe poging wagen om wél wat van Machu Pichu te zien? Anders ga ik (ooit) wel met je hoor :-D
    x

  • 02 Februari 2011 - 12:59

    Sanne:

    Heey Mijk:D
    Wat een belevenissen allemaal zeg!! Super leuk om steeds je stukjes te lezen..toch een goed idee he om een waarbenjij.nu aan te maken;)
    Mooie plaatjes ook van MP alleen beetje jammer van t tegen zitten van verkeer en weer.
    Ja ik ga inderdaad heel snel vertrekken en zullen elkaar dan niet meer op de afdeling treffen maar daar buiten des te meer:P Raar idee dat we onze laatste werkdag samen al hebben gehad!!
    Veel plezier nog:D

    Kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijke

In 2011 heb ik een speciaal verlof aangevraagd van mijn werk om een langere tijd weg te kunnen blijven. Ik wil nog heel graag naar het buitenland om vrijwilligerswerk te doen. Ik heb gekozen voor Peru omdat dat een arm land is en ik daar ook beter Spaans leer spreken. Deze weblog is bedoeld voor mensen die graag op de hoogte willen blijven van mijn avontuur!

Actief sinds 22 Dec. 2010
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 42049

Voorgaande reizen:

07 Januari 2011 - 22 Maart 2011

Vrijwilligerswerk in Cusco

Landen bezocht: