Een week Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mijke Kanneworff - WaarBenJij.nu Een week Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mijke Kanneworff - WaarBenJij.nu

Een week Arequipa

Door: mijkan

Blijf op de hoogte en volg Mijke

26 Februari 2011 | Peru, Arequipa

Arequipa

Vanaf Copacabana namen we de bus naar Arequipa. Weer de grens over, stempel in de paspoort en de bus weer in. Horloge weer een uur terug. We moesten overstappen/van bus wisselen in Puno. Daar wil ik niet te veel meer over zeggen* want op het bus station is een tas van ons gestolen. Heel vervelend. Pasjes blokkeren, balen geld kwijt en andere (onbelangrijke?) zaken. Vervolgens nog naar het politie bureau aan gifte doen etc... Ellende. Maar dat gebeurd ook tijdens het reizen. Het kon allemaal veel erger natuurlijk, de paspoorten hadden we gelukkig nog, maar het was niet leuk. We hebben de 6 uur durende busreis ook alleen maar lopen balen. " Hadden we maar,.." . Te laat. Maar op dit moment gaat het wel weer want we hebben een prachtige 3 daagse trek door de Colca canyon achter de rug. *collega's wel bedankt voor het initiatief op de balie

Maar eerst de aankomst in Arequipa. 20:15 hartstikke donker en chaos op het bus station veel te veel mensen. We hadden een tas minder om te sjouwen maar het was goed opletten! Op zoek naar een taxi die ons naar het hostel zou brengen dat ik nog gauw had gegoogled op het busstation van Puno want de lonely planet zat ook in die ene tas. Op Isla del Sol spraken we een stel dat verbleef in Posada del Parque. Dat was zo opgezocht. Adres overgenomen en gaan. We waren gewaarschuwd dat de taxi's veel te veel vragen en je naar een ander hostel willen brengen omdat ze daar mee samen werken, ze zeggen bijvoorbeeld dat jou hostel dicht is of vol. Na even onderhandelen wou onze taxi ons voor uit eindelijk 5 soles naar 'ons' hostel brengen. Het was erg fijn om weer een eigen plek te hebben na zo veel dagen (bus)reizen. We hebben hier een eigen badkamer, wifi, dakterras met keuken en zelfs een tv op onze kamer die het tot nu toe alleen de eerste avond goed deed. Wel fijn want we hadden toen zo'n rot dag en we zappen wat kwamen allerlei films tegen, bij Wally blijven hangen, in het Spaans net zo aandoenlijk.

De volgende ochtend waren we onwijs vroeg wakker ws nog door het tijdsverschil, maar goed om 8 uur liepen wij naar het op 5 min afstand van ons hostel gelegen centrum, op zoek naar ontbijt. Maandag ochtend, opvallend rustig vergeleken met die middag. We vielen met ons neus in de boter want toen we op straat liepen werden we aangesproken door een meisje of we interesse hadden in een 4 uur durende touristenbus die ons naar verschillende plekken in en rond de stad zou brengen. Een city tour. Waarom niet? Hebben het fototoestel bij ons, verder ook niets maar een supermarkt is zo gevonden om een flesje water te kopen. Zo gezegd zo gedaan. Wij waren de enige niet van origine Spaans sprekende touristen. Mensen uit Lima, Cusco en andere delen van Peru of Latijns-Amerika. Voor mij was het wel lastig om en te luisteren en te vertalen voor Sandor op het zelfde moment. Dus sprak de gids speciaal voor ons ook in het Engels. Heel lief van haar.

Rond 13:15 waren we weer terug in de stad. Handig dat ons hostel een keuken tot beschikking heeft, we kochten bruin?brood en kaas en tomaat en avocado. Op het terras een heerlijke lunch gemaakt voor weinig. In Arequipa kun je een aantal dingen doen. Je kan een een, twee of drie daagse trip doen naar de Colca canyon. Downhill mountenbiken. Raften. etc.. Die eerste twee dingen hebben wij gedaan.

Dinsdag werden we tussen 7.30-8:00 opgehaald van ons hostel. Eerste overnachting was in Chivey en om daar te komen passeerde we 4910m hoogte! Weer een nieuw PR. zie foto. Een aantal stops in kleine dorpjes of uitgestekte velden vol Alpaca's zie foto en zelfs een flamengo gespot! Vanuit Chivey zouden we de volgende dag vroeg vertrekken naar Cruz del Condor om Condors te spotten... Maargoed, na de lunch hadden we 2 uurtjes om bij te komen, we zaten namelijk weer om 3600m en Arequipa ligt rond de 2230m en dat voel je.

Om 16:00 kwam het busje ons ophalen om naar de heet water baden te gaan. Heeeeeeeeeeeeerlijk. Had zo lang niet gezwommen :-) Werd aan geraden om niet langer dan 30-40 min in het water te blijven ivm de hoogte en hoofdpijn. Om 18:00 waren we in het hostel terug maar om 19:00 werden we weer opgepikt voor een dinershow. Zie (rare/onscherpe) foto's. Prima allemaal, maar om 21:30 lagen we in bed want om 5:00 ging de wekker. Ontbijt zou om half 6 zijn maar wij Nederlanders komen keurig op tijd dus om 5:25 was de eetzaal nog leeg. De andere van de groep schuifelde inmiddels aan en we wachten ongeveer 20 min tot we uiteindelijk broodjes met jam kregen. Halverwege viel de stroom nog uit en zaten we in het donker! Vervolgens was de gids uit z'n humeur omdat wij 5 min te laat in het busje zaten. Hallo, ik wilde nog wel mn tanden poetsen hoor. Aankomst Cruz del Condor om 8:45, tijdje gewacht, zie foto, geen condor te zien. Slapen zeker uit vandaag *jaloers*.

Om 9.20 kwam de andere gids van de trektocht en wisselden we van groep. In die bus zaten 3 uit Engeland en 4 uit Canada en wij. We begonnen de afdaling naar de canyon, zo'n 3 uur stappen. Alles bergafwaarts, leuk voor de knieen! De gids had een assistent bij zich die nogal moeite had met het lopen hij strompelde wat achteraan. Later bleek dat hij dit voor de eerste keer deed! Lunch was helemaal beneden aan de overkant van het water, veel fruit. Een soep en Alpaca met rijst en avocado. Gezellige verhalen uitgewisseld met onze Canadians en Engelsen! Vervolgens nog 3 uur lopen naar onze accomodatie maar we moesten opschieten want de lucht boven de canyon betrok. Laatste 30 min liepen we dan ook in de regen, maar dat gaf niets want aangekomen bij de huisjes was er een buiten zwembad met een redelijke temperatuur van het water dus dat was lekker verfrissend, waren toch al nat;) zie foto.
Er was geen electriciteit, de centrale eetruimte had wel licht op zonnepanelen. Ons hutje was donker en dat was maar goed ook want er liepen allemaal beestjes over de muur! Bij een van de andere was een scorpioen in hun kamer. Tijdens het wachten op het avond eten speelden we kaartspelletjes. Er stond zowaar spagettie op het menu!! Jeeeh weer een dag geen rijst, onee bij de lunch nog... Maar goede koolhydraten voor de volgende dag want dat werd klimmen. We lagen om 20:15 in bed het was toch donker en we waren moe. Om 4:30 weer de wekker om in het donker om 5:00 te beginnen aan de klim. (zie foto) De gids had de avond van te voren (gelukkig) verteld dat het ontbijt boven zou zijn. En om niet helemaal op nuchtere maag te beginnen aten we nog wat koekjes. Een langzame groep zou er 4 uur over doen een snelle ongeveer 3 uur. Je kon ook een ezel huren voor S/. 60 we dachten er nog even aan om dat met zn alle te regelen voor de assistent gids! Hadden we maar.... Sandor en ik liepen de hele tijd op kop. Gevolgd door Kevin en Melissa (Engelse). We zagen het licht worden, heel mooi zie foto. Onderweg toch een condor gezien. Helaas te laat voor de foto. Wist je dat de spanwijdte van een Condor 5m kan zijn?! Impressive. Ik was als eerste vrouw boven. Om 7.20 dus we deden het in 2 uur en 10 min, snel he? Hollandse benen. Maar ik heb nu wel spierpijn hoor hahaha!!! Groepsfoto genomen en op naar het dorpje voor ons ontbijt! Piepklein restaurantje met een GIGA tv. Samsnung flatscreen van twee meter. Najaaaaaaaaaaaa.

Toen we weer terug waren in Chivey gingen we weer naar de hottsprings die nu echt verademing waren voor onze spieren!! Wel een stuk heter dan de vorige keer water was 42 graden celcius. Om 13:00 werden we in een restaurant gedropt voor een lunch in buffet vorm, excl maar voor S/. 20 kun je heel veel eten hihihi. Daarna 3 uur in de bus terug naar Arequipa. We werden helaas niet afgezet bij ons hostel, weer lopen ;-) Grrr. Wij wisten nog een leuk restaurantje van onze eerste avond waar we met Melissa en Kevin hadden afgesproken. Voldaan naar bed in onze zelfde kamer.

Vrijdag was een rustdag die we gebruikte om uit te slapen, een goed koffie tentje te zoeken en naar een markt te gaan. Alleen de markt die in de rough guide van 2001 stond bestond niet meer hahaha, wij in de taxi erheen aan andere kan van de stad, maar geen markt te zien! En die andere dichter bij het centrum waar de taxi driver ons afzette bleek ook een 'polleria' te zijn geworden. Oops. Onze Lonely planet was toch wel handig geweest nu!

Zaterdag werden we om 8:00 opgehaald voor de " downhill" mountenbike tour. Met slechts twee andere uit Argentina. De weg er naar toe zag het weer het prachtig uit. Beloftevol. De gids had gister Kevin en Melissa gehad en die hadden alleen maar regen en wind gehad, dus wij zeiden al ' wat een geluk hebben wij vandaag'. Niet wetende dat we 2 uur later op 4800m in een sneeuwbui zouden staan. oops. Koud dat het was. Ingepakt met jas, helm, beschermers en handschoenen, zie foto, stonden we aan de start. Sandor ging als een gek naar beneden, zoals ik op de afdaling op de Mont ventoux in 2009. Ik durfde nu niet, ik zag niets hartstikke mistig allemaal. En de gids had een shortcut waar ik uiteindelijk op mn smoel ging, maar goed het viel mee. Je zag geen hand voor ogen, laat staan de hobbels en stenen in de weg. Het was 45 km downhill waarvan slechts 10 km op het asfalt.... Ergens halverwege stopten we om in de (volg)auto onze zelf gesmeerde boterhammen te eten. Totaal hebben we ruim drie uur op de fiets gezeten. Eindelijk weer gefietst na 1.5 maand :)

Morgen ons laatste dagje in Arequipa. We gaan een klooster bezoeken en nemen om 21:00 de nachtbus naar Cusco. Op naar de Salkantay trek 5D 4 N.... toetje van de reis!

• 26 Februari 2011 - 23:46

Papmam:

wat leuk om weer een verslag van jullie te lezen! vanochtend kwam jullie kaart aan! dank! prachtige foto's ook, keek nog even of je op skype was.... morgen nieuwe poging. 95% regen voorspeld hier..... Zoen, papmam

• 27 Februari 2011 - 10:26

Nien:

heey mijk!
    het klinkt weer geweldig allemaal wat jullie meemaken! de foto's zien er ook erg aantrekkelijk uit :)! geniet nog van de laatste weekjes!
    xx Nien

• 01 Maart 2011 - 10:23

Judith Baaijens:

hey Mijk
    nou je bent in iedergeval fanatiek, poeh eeij maar dan zie je wel veel.
    Hoest zo samen op de reis? jullie trotseren wel veel he kou, bergen,
    veel succes met alles en geniet ervan, Nederland heeft nog saai nederlandse weer. Als jullie terug komen begint vast de lente.
    liefs Judith

• 01 Maart 2011 - 20:44

Madelon:

Hey Mijk en sandor,leuk om weer wat te lezen van jullie reis. Klinkt allemaal erg spannend,avontuurlijk en sportief.En dan als eerste dame boven zijn hihi : Zo ken ik je weer;) Jullie vermaken je prima met zijn tweeen zo te lezen.
    Heel veel plezier met je verdere reis en geniet er lekker van

xxx madelon