i fel in love with peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van Mijke Kanneworff - WaarBenJij.nu i fel in love with peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van Mijke Kanneworff - WaarBenJij.nu

i fel in love with peru

Door: mijkan

Blijf op de hoogte en volg Mijke

09 Januari 2011 | Peru, Cusco

Cusco is geweldig!

Vrijdag avond kwamen we aan in Lima waar er netjes een mannetje klaarstond met een bordje met mijn naam erop. Ik werd met nog een ander Nederlands meisje naar een hostel gebracht op ongeveer 20 min afstand van het vliegveld. Daar waren ook twee Duitsers die net als ik vrijwilligerswerk gingen doen in Cusco. De volgende ochtend werden we met z'n drieen om 2.45 gewekt om 3.10 was er een ontbijtje en om 3.30 reden we weer naar het vliegveld waar we kort geleden nog aankwamen. Prima vlucht, uurtje ongeveer. Ook hier was weer een pickup geregeld. Het meisje had gekozen voor het studentenhuis en werd daar heen gebracht. De jongen, Dennis genaamd, had net als ik voor een gastgezin gekozen. Er blijken 30 ' guestfamilies' te zijn dus het was wel grappig dat wij bij hetzelfde adres werden afgezet! Om 7.30 waren we er! De gast 'moeder' Nancy genaamd, bracht ons eerst een kopje COKA thee, dat is tegen de hoogteziekte want we zitten nu op 3400m!!! Dat is wel even wennen, ik loop gewoon te hijgen als ik de trap op loop net een oud wijffie ;) Nancy was heel lief voor ons en vertelde ons om goed uit te rusten en even te gaan slapen tot het middag eten van half 2. Ik zag mijn kamer en werd helemaal blij; twee grote bedden voor mij alleen en een hele grote (inloop)kast! jeeeeeeeeh ik kan heerlijk al mijn spulletjes ordenen.

Nadat ik een paar uutjes geslapen voelde ik me eigelijk een beetje beroerd maar dat trok gelukkig snel weg na een warme douche. Nancy had voor ons gekookt, aspergesoep met brood en pasta met een rode saus. Nogmaals een kopje COKA thee. Zij heeft inmiddels al vele studenten gehad ook veel Nederlandse. Ze vond dat ik al goed Spaans sprak! Zelf heeft ze nog 2 dochters, een van 23 en een van 27. Ik heb ze nog niet ontmoet. We kregen een kaartje met de route naar het centrum wat ongeveer 20 min lopen was. Ik vergeet helemaal te vertellen dat het hartstikke warm is hier en dat er een aardig zonnetje schijnt, dus het was genieten om de straat op te gaan. Ons doel was om alvast een kijkje te nemen bij de language school waar we morgen om 16:00 een city-walk krijgen om een de andere studenten te ontmoeten die ook maandag beginnen met de taalcursus. Toen we bij het centrum aankwamen was duidelijk te zien dat het een centraal punt was. Dennis en ik gingen op een bankje zitten naast een jongen uit Colombia. Die vertelde ons het een en ander over Cusco en we raakte verder aan de praat, dat wil zeggen ik want Dennis spreekt nog weinig Spaans dus die zat erbij en keek ernaar. Deze jongen (weet geen naam) studeerd medicijnen en ik vertelde dat ik verpleegkundige ben en hier vrijwilligerswerk kom doen. Ondertussen werden we bijna letterlijk om de minuut gestoord door mensen en kinderen die van alles aan je willen verkopen, je schoenen willen poetsen oid. En ook al laat je weten geen interesse te hebben na 5 min proberen ze het gewoon opnieuw! Dat was wel grappig. Ik zag trouwens hele mooie oorbellen die ga ik vast nog wel een keer kopen. Maar niet op mijn eerste dag... toch?

Op de talenschool kunnen we gratis internetten maar deze bleek helaas op zaterdag om 16 uur dicht te gaan, net te laat, maarja we zaten ook zo heerlijk op het bankje met het zonneje in de nek. Te genieten van het moment. Zondag is hij ook dicht maar ik wil wel graag mijn blog plaatsen! Dan ben je stiekem toch blij met de Mac Donalds waar ze altijd gratis WiFi hebben. Daar ga ik deze blog morgen ochtend ook versturen. En lekker skypen met wie wil?

Het programma is als volgt:
- zondag om 16 uur rondleiding door de stad
- maandag ochtend om 8:00 een toets om te kijken welk niveau Spaans je hebt en 'savonds een diner met de staff en teachers
- dinsdag middag een voorlichtingsmiddag met de tripjes enzo en over " Peruvian society"
- woensdag een bezoek naar clinica San Juan de Dios en in de avond een latin american movie
- donderdag de orientation meeting van het vrijwilligersprogramma en het final exam 'savonds music of cooking class
- vrijdag certificate en salsa class
En natuurlijk elke dag 4 uur Spaanse les :-)

Klinkt goed toch?!

Nog een paar kleine weetjes;
de Peruanen zijn KLEIN, zo komen soms tot aan mijn navel! Ok, beetje overdreven maar echt ze zijn klein.

voor de deur van de MC Donalds liggen kinderen op de grond die smeken " buy me a happy meal?"

Bij de KLM heb je een eigen schermpje met een hele data base, je kan CD's luisteren en je eigen playlist maken, spelletjes doen (tetris!) en zelfs een mini talencursus doen. Ook waren er vele films en series beschikbaar waarvan ik 'slechts' life as we know it & the socialnetwork heb gezien. Tsja je moet wat in die 13 uur vliegen. Het was trouwens best lastig want ik zat naast een oudere dame (die was met haar hele peruaanse familie, met zijn 18e, aan boord) MAAR DIE STOND NOOIT OP. Dus ik moest elke keer over haar heen klimmen als ik naar de wc moest, wat maar 2 x gebeurde maar toch!

oversteken is een soort spelletje waarbij je met gevaar voor eigen leven zo veilig mogelijk de overkant probeert te bereiken. Geen stoplichten of voetgangers lichten af en toe een zebrapad maar dan moet je alsnog rennen want ze rijden hard in hun miniautotjes!!

Oke dit was het voor nu, tot de volgende keer.

  • 09 Januari 2011 - 13:06

    Maaike:

    Ha Mijk, wat leuk je eerste bericht te lezen! EN de tam tam drumt al aardig want via Arnhem en Sandor zag ik zelfs je twee bedden en kast al in beeld. Ja, je privacy is ver te zoeken... Het lijkt me heerlijk voor je zo'n periode voor je te zien in zo'n nieuwe omgeving, taalcursus, leuk gastgezin enzovoorts. Geniet maar! Hier schijnt de zon ook en zijn de laatste sneeuwresten weggedooid. Ik liep gister voor het eerst na de enkelbreuk weer zonder ondderbreking een tien kilometerloopje.
    Zoen, Maai

  • 09 Januari 2011 - 19:00

    Nien:

    Hey mijk!! Mooi dat je goed bent aangekomen!! Hopelijk krijg je een mooie tijd daar maar dat zal wel lukken. Geniet ervan!!
    X nien

  • 09 Januari 2011 - 19:01

    Daam:

    Klinkt goed meis! Ennuh, raakt dat bed nog gevuld? Anders kom ik ff buurten, hahahaha

    xxx Daam

  • 09 Januari 2011 - 19:48

    Kim:

    Hey!
    Super om je eerste verhaal te lezen!
    Wordt helaas niet salsa dansen met een Peruaan ;)!
    Leuk weekje voor de boeg have fun meis!
    Stuur maar een beetje zon deze kant op!!
    X Kim

  • 10 Januari 2011 - 10:41

    Jolanda:

    hoi wereld reiziger.. alles goed gegaan.. super hoor. volgens mij gaat het helemaal goed komen daar in Peru. Je dag indeling ziet er goed uit. Hier is vandaag zonnig vriezend weer. Heb gitseren goed gereden maar de tijdwaarneming liet het afweten.. het voelde als 2.20 dus afwachten wat het was. De 500 m in 46,39 is voor de Uithof netjes dus ik had een voldaan gevoel.. Dione was dit weekend jarig dus we zijn met 8 meiden naar Dutch waterdreams geweest om te bodyboarden. Daarna een high tea... wat kunnen die meiden eten zeg. geweldig. Dus ik had een gezellig weekend..
    Ik ga nu aftellen voor Berlijn. nog 11 nachtjes... ik heb er zin in. geniet ervan en ik zie uit naar je volgende verslag.. toedels.

  • 10 Januari 2011 - 12:28

    Liesbeth:

    Dag Meis,

    Moet gelijk denken aan onze avonturen in Valencia. Stiekem jaloers en wou dak met je mee kon :)

  • 10 Januari 2011 - 14:57

    Ineke:

    Hoi Mijk,
    Ziet er allemaal prima uit!
    Leuk om zo met je mee te lezen.
    Zie je wel dat je je in het Spaans prima kun uitdrukken!
    Groeten en liefs!

  • 10 Januari 2011 - 15:03

    Lieve Mijke:

    wat geweldig om je verslag te lezen... klinkt goed allemaal! we zijn vanmorgen geland, en het eerste smsje dat op schiphol binnenkwam was dat van jou: "zijn jullie al geland"... ja dus....
    het was zo grappig dat we gelijk in de lucht waren vorige week, en Wouter en Anne op de snelweg.... allemaal onderweg... en Sandor onderweg naar Den Haag terug....
    In Thailand zaten we w.s. dichter bij elkaar dan nu, nu we weer terugzijn vandaag in NL, Het gevoel van tijd is nog wat in de war.... bij jou ook w.s..... dus laten we even kijken welk moment we het beste kunnen skypen!, ik zal me melden... Heerlijk he, die warmte ... wij vinden het maar bar koud hier...

    zoenzoen en geniet daar!
    Mam

  • 10 Januari 2011 - 19:56

    Eleonore:

    Hoi lieve Mijke,
    Wat leuk om je bericht te lezen. Alles goed gegaan!
    Je gastadres ziet er best gezellig uit, kan kiezen welk bedje.
    Nou dat is wel uithouden tot Sandor komt he!?
    En leuke oorbellen gezien?, vast geen paperclippies!
    Succes en geniet er van.
    Liefs,

  • 15 Januari 2011 - 20:34

    Frank, Mayke, Sandor:

    He Mijke, wat ontzettend leuk om zo te zien en te lezen hoe het je daar vergaat. Het ziet er uit als ; genietten!!!. Gisteren ben ik gezellig met Sandor uit eten geweest en naar de film. We kunnen mogelijk proberen om te skypen. Groetjes en liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijke

In 2011 heb ik een speciaal verlof aangevraagd van mijn werk om een langere tijd weg te kunnen blijven. Ik wil nog heel graag naar het buitenland om vrijwilligerswerk te doen. Ik heb gekozen voor Peru omdat dat een arm land is en ik daar ook beter Spaans leer spreken. Deze weblog is bedoeld voor mensen die graag op de hoogte willen blijven van mijn avontuur!

Actief sinds 22 Dec. 2010
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 42034

Voorgaande reizen:

07 Januari 2011 - 22 Maart 2011

Vrijwilligerswerk in Cusco

Landen bezocht: